Paweł
Dołączył: 23 Mar 2006
Posty: 1145
Przeczytał: 0 tematów
|
Wysłany: Śro 3:23, 28 Lut 2007 Temat postu: Balice zbudują lotnisko Gosiewskiego? |
|
|
Balice zbudują lotnisko Gosiewskiego?
Wojciech Pelowski
2007-02-27, ostatnia aktualizacja 2007-02-27 20:53:22.0
Balicom brakuje terminalu z prawdziwego zdarzenia, ale chcą budować od podstaw port w podkieleckich Obicach.
O pomyśle zbudowania lotniska w Kielcach "Gazeta" pisała pod koniec ubiegłego roku. Ideę wznoszenia w szczerym polu portu lotniczego pod Kielcami, mimo krytycznych opinii ekspertów, forsuje świętokrzyski poseł - minister z PiS.
Na planowaną inwestycję mającą kosztować około pół miliarda złotych krakowianie mogli dotąd patrzeć z przymrużeniem oka, ale dziś powinni oczy otworzyć.
Pomożecie?! Pomożemy?
Ustaliliśmy, że w sprawie zainwestowania w Kielcach doszło już do kilku spotkań z udziałem m.in. ministra Gosiewskiego, prezesa Balic Kamila Kamińskiego oraz prezydenta Kielc Wojciecha Lubawskiego.
Kamil Kamiński: - Rozważamy zaangażowanie się w powstanie i zarządzanie przyszłym lotniskiem. W przyszłości Kielce mogłyby być dla Balic tym, czym nieco wcześniej będzie Modlin dla Okęcia.Podwarszawski Modlin ma być lotniskiem dla tanich linii, które wymagają mniejszego standardu obsługi. Dlaczego "tanim" lotniskiem dla Krakowa nie mogą być katowickie Pyrzowice? - Tam nie mamy udziałów. Z punku widzenia biznesowego spółki MPL lepiej więc wcześniej stworzyć podmiot, na który będziemy mieć wpływ - słyszymy w Balicach.Wojciech Lubawski przekonuje, że "krakowski i małopolski rynek jest niezwykle perspektywiczny". - Istnieje obawa, że za 5 lat Balice mogą nie podołać obsłudze Krakowa - twierdzi.Na budowę pod Kielcami zarząd Balic miałby przeznaczyć część wypracowanych przez spółkę zysków. - Możemy kapitałowo pomóc w jego powstaniu i potem nim zarządzać, mając do tego wszelkie uprawnienia. Albo, po zmianach w prawie, nad którymi pracuje Ministerstwo Transportu, stać się firmą jedynie zarządzającą lotniskiem - tłumaczy Kamil Kamiński. Nie podaje jednak kwot i terminów ewentualnego "kapitałowego zaangażowania" w Kielce.Czy tego nam trzeba? Fachowcy na pomyśle lotniska w Kielcach nie zostawiają suchej nitki.
Adrian Furgalski z biura ekspertów gospodarczych TOR, monitorujący rynek transportu w Polsce, nazywał przedsięwzięcie kuriozalnym:
- Trzeba pamiętać, że na roczne utrzymanie tak dużego lotniska potrzeba ok. 100 mln zł - mówił.Prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych Zbigniewa Sałek zaznaczał w "Gazecie", że aby lotnisko mogło zarobić na utrzymanie, rocznie musi obsługiwać minimum 500 tys. pasażerów. Plany Kielc zakładają 140 tys. w 2015 r.Obok PP "Porty Lotnicze" jednym z większych udziałowców MPL jest województwo małopolskie. Jeden procent ma też gmina Kraków. Marszałek Marek Nawara nie chciał wczoraj komentować planów spółki, w której ma udziały, ale pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. turystyki Grażyna Leja nie miała wątpliwości: - Przecież to lotnisko w Krakowie jest niedoinwestowane! Ludzie mdleją w ciasnym terminalu, za mała jest płyta postojowa dla samolotów. Niech więc zarząd Balic pomyśli o swoim porcie. Jeśli Kielce chcą budować, niech robią to same.Władze portu tłumaczą w prawdzie, że rozwój Balic blokuje w dużej części sytuacja prawna terenów (większość wciąż należy do wojska), ale to obecny rząd obiecał szybko rozwiązać ten problem. Warto też zaznaczyć, że związany z PiS prezes Kamiński został na stanowisko w MPL wprowadzony jako bliski współpracownik ministra Zbigniewa Ziobro. Zaprzecza jednak, jakoby kieleckie plany jego firmy były ukłonem w stronę ministra Gosiewskiego. - Przy dobrym skomunikowaniu Krakowa i Kielc te lotniska mogą się uzupełniać - stwierdza.W planach strategicznych inwestycji w Polsce rząd postanowił jednak budowę trasy szybkiego ruchu Warszawa - Radom - południe Polski zakończyć na... Jędrzejowie w świętokrzyskiem.
współpraca Anna Roży, KielceWojciech Pelowski
Tekst pochodzi z portalu Gazeta.pl - [link widoczny dla zalogowanych] © Agora SA
.
Post został pochwalony 0 razy
|
|